Jumaat, 25 Februari 2011

Konstruktivisme

Pengertian Konstruktivisime
Konstruktivisime merupakan proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda manusia. Unsur-unsur konstruktivisme telah lama dipraktikkan dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah, maktab dan universiti tetapi tidak begitu ketara dan tidak ditekankan.
Mengikut kefahaman konstruktivisme, ilmu pengetahuan sekolah tidak boleh dipindahkan daripada guru kepada guru dalam bentuk yang serba sempurna. Murid perlu bina sesuatu pengetahuan iut mengikut pengalaman masing-masing. Pembelajaran adalah hasil daripada usaha murid itu sendiri dan guru tidak boleh belajar untuk murid. Blok binaan asas bagi ilmu pengetahuan sekolah ialah satu skema iaiatu aktiviti mental yang digunakan oleh murid sebagai bahan mentah bagi proses renungan dan pengabstrakan. Fikiran murid tidak akan menghadapi realiti yang wujud secara terasing dalam persekitaran. Realiti yang diketahui murid adalah realiti yang dia bina sendiri. Murid sebenarnya telah mempunyai satu set idea dan pengalaman yang membentuk struktur kognitif terhadap persekitaran mereka.
Untuk membantu murid membina konsep atau pengetahuan baru, guru harus mengambil kira struktur kognitif yang sedia ada pada mereka. Apabila maklumat baru telah disesuaikan dan diserap untik dijadikan sebahagian daripada pegangan kuat mereka, barulah kerangka baru tentang sesuatu bentuk ilmu pengetahuan dapat dibina. Proses ini dinamakan konstruktivisme.
Beberapa ahli konstruktivisme yang terkemuka berpendapat bahawa pembelajaran yang bermakna itu bermula dengan pengetahuan atau pengalaman sedia ada murid.
Rutherford dan Ahlgren berpendapat bahawa murid mempunyai idea mereka sendiri tentang hampir semua perkara, di mana ada yang betul dan ada yang salah. Jika kefahaman dan miskonsepsi ini diabaikan atau tidak ditangani dengan baik, kefahaman atau kepercayaan asal mereka itu akan tetap kekal walaupun dalam peperiksaan mereka mungkin memberi jawapan seperti yang dikehendaki oleh guru.
John Dewey menguatkan lagi teori konstruktivisme ini dengan mengatakan bahawa pendidik yang cekap harus melaksanakan pengajaran dan pembelajaran sebagai proses menyusun atau membina pengalaman secara berterusan. Beliau juga menekankan kepentingan penyertaan murid di dalam setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Dari persepektif epistemologi yang disarankan dalam konstruktivisme fungsi guru akan berubah. Perubahan akan berlaku dalam teknik pengajaran dan pembelajaran, penilaian, penyelidikan dan cara melaksanakan kurikulum. Sebagai contoh, perspektif ini akan mengubah kaedah pengajaran dan pembelajaran yang menumpu kepada kejayaan murid meniur dengan tepat apa saja yang disampaikan oleh guru kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang menumpu kepada kejayaan murid membina skema pengkonsepan berdasarkan kepada pengalaman yang aktif. Ia juga akan mengubah tumpuan penyelidikan daripada pembinaan model daripada kaca mata guru kepada pembelajaran sesuatu konsep daripada kaca mata murid.

Rabu, 23 Februari 2011

Nilai-Nilai Murni


1 BAIK HATI
  •   Belas kasihan - bersimpati terhadap kesusahanorang lain
  • Bertimbang rasa – mengambil kira keperluandan perasaan orang lain.
  • Murah hati – memberi bantuan secara ikhlaskepada yang memerlukan. 
  • Saling memahami – sanggup memberi danmenerima pandangan serta memahami perasaan dan keperluan orang lain. 
  • Saling bermaafan – sanggup meminta maaf danmemaafkan. 

2.BERDIKARI
  • Berupaya bertindak sendiri – sanggup danboleh melakukan sesuatu tanpa bantuan oranglain.
  • Yakin kepada diri sendiri percaya kepadakebolehan diri dan sanggup mencuba. 

3. BERHEMAH TINGGI
  • Kesopanan – berbudi bahasa dan beradab dalampergaulan. 
  • Mengakui kesilapan sendiri – sedia mengakukesilapan diri sendiri serta sanggup menerimanasihat. 
  • Ramah mesra – sedia bergaul mesra dengansemua orang
4. HORMAT
  • Hormat dan taat kepada ibu bapa dan penjaga–memulia dan patuh kepada mereka. 
  • Hormat kepada ahli keluarga, orang yang lebih tua, guru, rakan jiran dan pemimpin–menunjukkan rasa hormat serta memberi layanan yang baik kepada mereka. 
  • Hormat kepada kerajaan dan negara – menerimadan hormat kepada kerajaan serta lambang kebesaran negeri dan negara. 
  • Hormat kepada kepercayaan dan adat resam pelbagai kaum – menghormati kepercayaan danadat resam semua kaum. 
  • Patuh kepada undang-undang – mematuhiundang-undang setiap masa.
5. KASIH SAYANG
  •   Sayang diri sendiri dan orang lain–menyayangi diri sendiri dan orang lain. 
  • Sayangkan alam sekitar – Memelihara danmemulihara kehidupan flora dan fauna untuk kesejahteraan hidup.
6. KEADILAN
  • Adil – Membuat pertimbangan dankeputusan secara positif, menyeluruh dan bersesuaian
  •  Saksama – tidak menyebelahi sesuatupihak dalam membuat keputusan.
  •  
7. KEBEBASAN DI SISI UNDANG-UNDANG
·         Boleh melakukan sesuatu asalkan tidak melanggar batasan peraturan dan undang-undang yang tersurat dalam keluarga, sekolah, komuniti, masyarakat, negara dan agama.

8. KEBERANIAN
·  Berani mencuba- Berani melakukan sesuatu perkara yang baru dan mencuba untuk kebaikan diri sendiri dan ornag lain dengan mengambil kira risiko yang akan dihadapi.
·  Berani kerana benar- Berani mempertahankan sesuatu yang diakui kebenarannya dengan menunjukkan bukti yang nyata.

9. KEBERSIHAN FIZIKAL DAN MENTAL
·         Kebersihan diri – Merupakan kebersihan anggota yang perlu dijaga oleh setiap indivu untuk kehidupan yang sihat.
·         Kebersihan persekitaran – Pemeliharaan alam sekeliling supaya rapid an bebas daripada kotoran dan pencemaran.
·         Kebersihan mental – Pertuturan dan perlakuan yang terpuji dan perlu diamalkan oleh seseorang dalam hubungannya dengan orang lain.

10. KEJUJURAN
·         Amanah – Bertanggungjawab dalam melakukan sesuatu tugas yang diberikan dan dapat keyakinan orang lain.
·         Bercakap benar – Menyatakan perkara yang benar tanpa menokok tambah atau berselindung.
·         Ikhlas – Melakukan sesuatu suci hati tanpa mengharapkan balasan.

11. KERAJINAN
·         Daya usaha – Berusaha bersungguh-sungguh dengan inisatif, kreatif dan enovatif untuk menghasilkan sesuatu yang berkualiti.
·         Dedikasi – Berminat dan rela mengorbankan masa dan tenaga untuk perkara yang berfaedah

12. KERJASAMA
·         Gotong-royong – Melakukan sesuatu tugas secara beramai-ramai dan sukarela.
·         Toleransi – Bertolak ansur serta dapat mengawal mengelakkan berlakunya perselisihan
·         Perpaduan – Bersefahaman dan bekerjasama dio peringkat keluarga, masyarakat, negara dan antarabangsa.

13. KESEDARHANAAN.
·         Pertuturan dan pelakukan yang sedarhana- Bertutur dan berkelakuan yang tidak melampaui batas serta menyingung perasaan atau menimbulkan kemarahan orang lain.
·         Kesedarhanaan dalam menimbangkan kepentingan yang sewajarnya supaya memuaskan diri sendiri dan orang lain.

14. KESYUKURAN
·         Berterima kasih – Melahirkan perasaan untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa, sumbangan atau pemberian

15. RASIONAL
·         Membuat pertimbangan – Berupaya mengambil kira baik buruknya sesuatu perkara sebelum membuat keputusan

16. SEMANGAT BERMASYARAKAT
·         Bermuafakat – Mengutamakan persetujuan dan kerjasama dalam sesuatu perkerjaan bagi kepentingan bersama.


 Kerajianan – Berbaik-baik, bertolak ansur, tolng menolong dan berkerjasama dengan jiran tetangga dan masyarakat.
·         Peka terhadap isu-isu social dalam masyarakat- Memahami masalah masyarakat dan sedia berusaha menyelesaikannya.
17. PATRIOTIK
·         Cintakan negara – Berbangga dan taat setia serta berusaha untuk memajukan negara.
·         Berkorban untuk negara – Sanggup melakukan apa sajaka demi mempertahankan neagar daripada dicerobohi.
.......

Pengertian Seni


Seni merupakan istilah yang digunakan untuk menerangkan ekspresi kreativiti atau bayangan. Seni juga merupakan luahan kreativiti manusia yang paling dikenali dan dianggap sebagai keunggulan daya cipta manusia. Walaupun begitu, seni sukar ditakrifkan disebabkan setiap seniman mempunyai aturan dan sekatan tersendiri bagi setiap hasil kerja mereka, seni boleh dikatakan sebagai proses dan hasil dari pemilihan saluran 'medium', untuk menyampaikan sama ada kepercayaan, idea, rasa, atau perasaan dalam bentuk terbaik untuk saluran tersebut.